olifanten.reismee.nl

Indrukwekkende dag (deel 1)

WE zijn naar Pabalong geweest. Het HIV/AIDS gezondheidscentrum, wat wederom mede door Gerard is opgezet. Het ziet er erg proffesioneel uit! Het bestaat uit een spreek-huisje, waar de Nurse advies en gezondheidschecks voert. Hier komen mensen om zich te laten testen. En een groot huis, waar als het geld bijeen is en de staat de nurses bied, mensen verpleegt kunnen worden, tot ze weer in staat zijn om thuis verder verzorgt te worden. Het is een plek waar door middel van participatie en voorlichting mensen voor elkaar leren zorgen. In het huis kunnen ze 4 mannen, 4 vrouwen en 5 kinderen opvangen. daarnaast is een huis voor de naasten, zodat de kunnen helpen met zorgen. Een soort Ronald MC donald huis.

Verder is Gerard bezig al zijn projecten zelf zorgend te krijgen. Eigen inkomsten te voorzien en eigen mensen op te leiden. Een eigen waterput/pomp een eigen groente tuin, electra op zonnepanelen en koken op Biogas. Verder kippen rennen (helft slacht kippen en de helft legkippen, varkens en hier in het bijzonder Aloe vera planten. Het is de bedoeling dat er hier een Aloe-creme fabriekje komt.

Robin was uit zichzelf halverwege de rondleiding vertrokken naar het speeltuintje, daaraan kan je zien dat hij al erg vrij is en zich vrij voelt. Ik vertrok met Riejanne ook naar hem toe en liep via een grote boom, waar onder op bankjes vrouwen zater te praten te handwerken en een baby de borst te geven. Toen ik dichterbij RObin kwam zag ik dat een vrouw met een wasmand stond te kijken naar dit blanke jongentje. Zij werkt er en heeft een zoon van 7 en ze maakte een foto van Robin om hem straks te kunnen laten zien, dat er ook blanke kinderen bestaan.

Victor, Riet en Bart hebben intussen de tuin en de pharmatie bekeken.

Toen zat er een man bij de vrouwen onder de boom, die wilde dat ik hen op de foto zette en toen mij moeder erbij was hebben we van hen spullen gekocht. Een vrouw legde nog uit, dat zij daarvan dan weer nieuwe materialen konden kopen en zo door konden handelen. Mandjes van vezels van Aloe-vera.

Aansluitend weer de auto in en naar de lodge, vlakbij waar het koningrijk Lesotho ontstaan is.

peter de jongh

lees niet dagelijks, maar wel met enige regelmaat. Zie dat jullie genieten! Alleen ontging mij Victor's verrassing op zijn verjaardag... overigens Victor, nog van harte, ik wist het niet! Achh, je moet ook onwetende mensen houden. Nog veel plezier en groetjes aan Gerard en Rifeloe