olifanten.reismee.nl

Mohale Dam

Donderdag morgen zijn we op tijd op gestaan, want we gingen een bijzondere uitstap maken. Een lange weg door de bergen, naar een belangrijk project voor het land. Een van de 3 dammen die voor een beter water beheer van Lesotho zorgen. De mohale dam.

Via hoge toppen en passen, over veel slingerwegen langs bergen, maar over een totaal geasfalteerde weg hebben we een heel stuk van het landschap bekeken. Je kan deze uitstap ook in 2 dagen maken en dan een berg beklimmen met een paard, maar aangezien ons gezelschap zich daar niet helemaal voor leent, hebben we voor deze korte versie gekozen.

Van verre kan je het water al zien liggen, een enorme plas, tussen bergen in met een enorme dam. Ik was ervan onder de indruk. Met Victor's nieuwe camera maken we veel foto's maar door de grootte daarvan kan ik ze nu niet plaatsen.

Overal langs de weg zie je kleine nederzettingen, van kleine rondavels en huisjes. Je ziet overal groepjes vee met een herdertje en ook hele stukken niets. Op veel plekken zijn er kleine schooltjes en kilometers ver lopen kinderen van en naar school in hun school uniform. Hier en daar rijden busjes en onderweg zagen we een pick-up met achterop wat schapen. De afstanden zijn enorm en de bergen zo mooi en anders dan in europa. Je kan lagen gesteentes zien.

Een eindje terug zijn we gaan picknicken. We hadden broodjes mee en drinken. Ik had de pakken sap in de vriezer gehad, maar die waren niet geheel ontdooit. Het was wel heerlijke koele sap ;) Op de weg terug zijn we gestopt langs de weg, bij herders jongens die gesteenten aanboden. Kristallen, die n de bergen te vinden zijn. Hele mooie verschillende kleuren. Na wat handelen (de jongens wilde het zelfde verdienen) hebben we een aantal stukken mee genomen.

Bij de Mohale dam, konden we de donkere wolken al aan zien komen, uit een richting die niet zo gebruikelijk is. En onderweg zijn we gestopt. We konden heel mooi de regen zien vallen een dal verder. Zelfs Gerard was ervan onder indruk.

Aangekomen bij Lancers inn, zijn we nog wat boodschapjes gaan doen, gaan rusten en zwemmen. We zouden bij Thea op de braai gaan. Langzaam begon het te spetteren. het land heeft nog niet veel regen gehad en kan wel wat spetters gebruiken. Maar de regen ging over in flinke onweer. Gelukkig heeft Thea een heel mooi huis (met zo'n heel hoog plavond, waar de de balken en het riet kan zien) en zijn we naar binnen verhuist. Onder een afdak heeft Johnny Het vlees gebraait. En Robin zat heerlijk aan een flimpje. Riejanne eet meer van ons mee. Toen we bijna klaar waren kwam Robin Thea vragen om een boterham. Hij is helemaal thuis, in zo'n land ver van huis. Door de regen ben ik broodjes gaan halen die wij nog hadden van de picknick en zlefs in de regen is het niet koud!